Tuesday, February 2, 2010

Kynnere

Da jeg var hos jordmora forrige uke, spurte hun meg om jeg hadde kjent noe til kynnere. Livmoren er en stor muskel som trekker seg sammen under hele svangerskapet, og disse tiltrekningene kalles da kynnere (hvis jeg har forstått det riktig). Kynnere kan oppleves som ekstrem vonde, og de kommer gjerne hvis man reiser seg fort opp, går eller vrir seg i sengen. Det skal med andre ord ikke så mye til før man kan kjenne de. For oss jenter, kan det sammenliknes med kraftige mensensmerter...

Jeg har tidlig i svangerskapet kjent de ved et par anledninger, men det har som regel bare vart under ett minutt, og dukket opp svært sjeldent. I løpet av de siste dagene, har smertene kommet nesten daglig, og flere ganger i løpet av dagen. Når de kommer må jeg bare sette meg ned å vente på at de skal forsvinne. I dag har de vært ekstra slemme mot meg, så hva passer vel bedre enn å slenge litt dritt om dem her? Dustekynnere!

I kveld skal jeg forresten på "barn i magen"-treff på Kafka. Tror det kan bli koselig. Vet om ei som kommer, så da blir det ikke bare fremmede der. Nå har Kristoffer stekt fiske-burgere til oss. Mmm...

No comments:

Post a Comment